برای دفاع از خود باز هم پای رهبری به میان آمد

در حالی که چند وقت است از انتشار سی دی به سوی ظهور میگذرد و جبهه گیری های زیادی در این باره شده اما این بار شاهدیم که بعضی ای متولیان این مجموعه میگویند سکوت رهبری در این باره را یادآوری میکنند

غلامعلی رجایی

 این روزها خبر تهیه وانتشار سی دی موهن "ظهور بسیار نزدیک است" که یکی از بزرگترین ارکان اعتقادی شیعه یعنی ظهورحضرت مهدی (ع) را به سخره گرفته در محافل مختلف شنیده می شود.

  خوشبختانه  بعضی بزرگان عرصه دین وافراد متعددی به این عرصه آمده و در این مورد فریاد اعتراض خود را به گوش مسولان رسانده اند.

من در این یادداشت از نگاهی غیر محتوایی به مساله نگریسته ام و آن امنیت عرصه فرهنگ و دین است.

چنین به نظر می رسد این عرصه یا کاملا رهاست یا حداقل  در نگاهی خوش بینانه باید گفت نسبت به بعضی که بامتولیان امر همسو هستند  با تسامح برخورد شده  و خدای ناکرده می شود.

چنین تصور می شود که گاه عرصه حساس فرهنگ که دین هم زیر مجموعه آن است  در ایران انقلاب کرده خمینی،که تمام حرکات وسکنات آن  در زیر دقیقترین ذره بینهای دولتهای منطقه وفرامنطقه ای قرار دارد وبه حسب خبری که دارم حتی نوار خطبه های نماز جمعه شهرستانهای کشور به خارج – کشورهای منطقه - می رود تا از بعضی از مطالب آنها در آتش زدن شعله اختلاف بین مذاهب اسلامی با هدف بدبینی آنها نسبت به انقلاب اسلامی استفاده و  بدانهاستناد شود- در مواردی بی متولی و همانند اتوبانی است که هرکس باهر وسیله ای که دارد می تواند بدون گواهینامه و رعایت سایر ضوابط قانونی در آن حرکت کند !

اخیرا در مصاحبه ای از نویسنده توانا و دردمند جناب آقای سیدمهدی شجاعی در مورد سختگیریهای بخش ممیزی اداره کتاب وزارت فخیمه ارشاد در سایت وزین عصر ایران خواندم که دهها نمونه آن را قبلا هم شنیده بودم که ارشاد به ناشری گفته است جمله ای را که از قول فرعون در کتابی که مجوز چاپ آن  رادر خواست کرده، به دلیل آنکه آن عبارت غیر توحیدی است از کتاب حذف کند  تا به او اجازه چاپ داده شود!
در کجای تاریخ فرعون باید حرف توحیدی بزند؟!

من معتقد به برخوردهای امنیتی در عرصه فرهنگ نیستم ونظر شهید مظلوم دکتر بهشتی را درمجلس خبرگان قانون اساسی در سال 1358قبول دارم که می گفت در جمهوری اسلامی نباید نظارت قبل از چاپ یا به تعبیر دیگر ممیزی وجود داشته باشد بلکه باید ضوابط را اعلام واجازه داد کتاب چاپ شود بعد اگر ارشاد دید ضوابط قانونی در چاپ کتاب رعایت نشده با ناشر یا نویسنده طبق قانون رفتار کند.
اما این به آن معنا نیست که هرکس هرچه دلش خواست بنویسد و چاپ یا تولید بکند ودر حاشیه امن بنشیند و با به باد دادن زحمات چند صد ساله علما و محققان ارکان اعتقادی شیعه را به سخره گرفته و فدای مطامع حقیرسیاسی باند وجناح و دسته و سلیقه خود کند و بر هم خوردن اوضاع  فرهنگی و معنوی و حتی سیاسی کشور رابا خیال راحت به تماشا بنشیند؟

با اندک نگاهی به محتوای این سی دی موهن که آدم با شنیدن بعضی استدلالهای آن در تطبیق روایات با بعضی اشخاص بعضا درداخل یا خارج آن همانند زشت رو بودن سفیانی بعنوان ملک عبدالله پادشاه اردن به عنوان سفیانی عصر ظهور که از قضا یکی ازخوش چهره ترین حکام معاصراست! و نیز با نقل از بعضی اشخاص که کمترین وزنی برای ورود به این عرصه حساس دارندمطالب آن به خنده می افتد! می توان به بضاعت علمی کسانی که این خطای بزرگ را مرتکب شده اند پی برد.

سخن این است:

-آیا بخش ممیزی سخت گیر وزارت ارشاد که از فرعون در یک کتاب  بیان جمله ای توحیدی انتظار دارد! به این کار مجوز داده است؟

-اگر مجوز داده چرا دراین مورد روشنگری نمی کند ؟ ونمی گوید این کار به اجازه چه کسی بوده است؟

-اگر مجوز نداده است چرا در حالی که مامور ارشاد پس از چاپ هر کتاب باید به چاپخانه ها برود تا بر تعداد کتابهای چاپ شده را بابرگه مجوز انتشار به لحاظ تعداد چاپ شده مطابقت دهد و بر آن نظارت کند این عرصه مهم در ارشاد از نگاهبان خالی است؟

من اگر جای وزیرمحترم ارشاد که روزی با من و ما در سازمان فرهنگ وارتباطات همکار بوده است، بودم به دو دلیل عدم نظارت یا عدم دقت فورا مسول یا مسولین مربوطه راعزل می کردم.

اگرمصادر امنیتی معلوم کنند بودجه تحقیق تولید وتوزیع این سی دی راچه کسی داده است دستهای پنهان این کارآشکار خواهدشد.هرچند در قسمتی که بعضیها !را بدتر از دجال معرفی می کند ، دم خروس پیداست!

آیا نمی توان منکر ارتباط بین تهیه کنندگان این سی دی با کسانی در این سالهای اخیر در بدنه دولت وغیر دولت به دنبال مصادره مفهوم مهدویت  وظهور به نفع سلایق خود هستند ، شد؟

خوب شد که رییس دولت در این مورد  نسبت به مطالب مرتبط با خودعکس العمل مثبتی از خود نشان داد.که البته کافی نیست و باید از وزیر ارشاد خود بخواهد در این مورد پیگیری  وبا متخلف یا متخلفان البته اگر خیلی نزدیک وخودی نباشند! برخورد کند

چرا نباید قوه قضاییه ای که وقتی دکتر آقاجری همو که رزمنده جانباز و برادر شهید بود در سخنرانی خود در همدان که از کتاب یک عالم دینی به جهت رد کردن آن مطلبی را نقل کرد فورا از خود عکس العمل تندی نشان داد و بدون تسامح حکم اعدام وی را صادر کرد در این مورد با قدرت وارد شود وبا کسانی که این فتنه بزرگ را آفریده اند وبا دست اندرکاران اصلی -که این کار به سفارش و توصیه آنها و قطعا با اهداف حقیرسیاسی تهیه شده و  به گمان من برای رد گم کنی پای رهبری را هم درآن به میان کشیده اند –برخوردی سریع وقاطع و شایسته داشته باشد و دستهای پنهان و پشت پرده تهیه این سی دی موهن را شناسایی احضار و فورا برای تقلیل اثرات منفی که ممکن است این کار بر روی بعضی افراد بی مطالعه ایجاد کرده باشد محکمه تشکیل دهد؟

آیا قوه محترم قضاییه هنوز در رسیدگی به این امرمهم که نگرانی شدید مراجع ومراکز دینی و... را موجب شده تساهل خواهد کرد؟

چنین بنظر می رسد در ایران انقلابی وقانونمند هیچ شخص اعم ازمتدین یا غیر متدین انقلابی یا غیرانقلابی طلبه یا غیر طلبه مرکز دینی وابسته به این یا آن نباید از کمترین حاشیه امنی برخوردار باشد.عدم برخورد به دیگران جرئت تخلف خواهد بخشید.  
 
گرفتگاهان :سایت عصر ایران
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد