در مجموع ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نکردیم

علی مطهری در یادداشتی که درروزنامه شرق منتشر شده به اظهار نظر درباره مرحوم عزت الله سحابی پرداخته است.

آقای مطهری دریادداشت خود نوشته: مرحوم مهندس عزت الله سحابی پدرش دکتر یدالله سحابی و مهندس بازرگان و آیت الله طالقانی رشد یافته بود و البته نیم نگاهی نیز به شهید آیت الله مطهری داشت،

مردی متین بود و پخته سخن می گفت. تظاهر و ریا در رفتار و کردار و سخن او دیده نمی شد. کم می گفت اما گزیده. احترام افراد و خصوصا روحانیت راحفظ می کرد.

او مانند پدرش و مهندس بازرگان به ترکیبی از اسلام و دموکراس غربی قایل بود که نتیجه  آن حکومتی استت دمکراتیک  که برای اسلام احترام قایل است و مردم در انجام فرایض مذهبی خود آزاداند، نه حکومتی که به دنبال پیاده کردن و اجرای احکام اسلام است.

بنابراین شاید اصل ولایت فقیه چندان برای او قابل هضم نبود. به خاطر دارم چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی همراه پدرم در منزل دکتر سحابی بودیم. مهندس سحابی نیز حضور داشت. دکتر سحابی در راستای تزی که داشت مبنی بر اینکه شاه سلطنت کند نه حکومت، پیشنهاد کرد برای شکستن بن بستی که پدید آمده شاه استعفا دهد و ولیعهد به جای او بنشیند و البته فقط سلطنت کند نه حکومت  و یک مجلس واقعی مانند دوره مشروطه تشکیل شود. که مثلا پنج عالم طراز اول نیز در آن حضور داشته باشند که مصوبات آن را با اسلام تطبیق دهند.

شهید مطهری فقط گوش می داد و آن طوری که به خاطر دارم اظهار نظری نکرد، شاید به دلیل کهولت سن دکتر سحابی. اما سحابی پسر نیز هیچ اظهارنظری نکرد ولی  من از نگاه او فهمیدم که چندان با این طرح موافق نیست.

در مجموع ما با تیپ نهضت آزادی خوب برخورد نکردیم و هراس بیجای از آنها داشتیم، بنابراین کمتر اجازه اظهار نظر به آنها دادیم.

شاید از این نظر مرحوم مهندس سحابی دلگیر از دنیا رفت و شاید اگر آیت الله مطهری که تاکید فراوان روی آزادی بیان داشت به آن زودی شهید نمی شد افرادی مانند مهندس سحابی با رضایت بیشتری از جمهوری اسلامی به جهان ابدی سفر می کردند.

منبع:http://www.ayandenews.com/news/29754/

منتقد دلسوز درگذشت

مهندس عزت الله سحابی فرزند دکتر یدالله سحابی(از بنیان گذاران نهضت آزادی) در گذشت وی که در اوایل انقلاب با دولت مهندس بازرگان همکاری داشت  مدتی از عمر خود را در زندان شاه و ومدتی نیز در  زندان جمهوری اسلامی گذراند که بلاخره سه شنبه ساعت 2 شب در بیمارستان مدرس به رحمت خدا رفت

نکته قابل توجه این است که

همزمان با واقعه ۱۸ تیر سفارت آمریکا در دبی با وی تماس گرفته تا در سرنگون کردن نظام جمهوری اسلامی از دیدگاههای وی استفاده کرده و در آینده کشور به عنوان یکی از رهبران مطرح شود، او می‌گوید با وجود اختلاف نظر با مقامات ایران در برابر دخالت بیگانه مانند یک سرباز از کشورش دفاع می‌کند(http://www.ayandenews.com/news/29590)

یا حضرت مولانا

داستان رحلت غم انگیز حضرت مولانا علیه السلام به به نوعی خود حضرت هم اون رو پیش بینی کرده و با مرگ خودش دفتر ششم مثنوی رو نا کامل گذاشت



کــعــبــة الــعــشـــاق بــاشـــد أیــن مـقـام

هـر کـه آمـد نـاقص ، أیـنـجـا شــد تـمـام

ادامه مطلب ...